[Opmerking: Deze blogpost is van 13 augustus 2017 & was beschermd met een wachtwoord. Het leek me beter haar nu vrij te geven.]
In het NRC verscheen onlangs een column “Krijspaleizen” van Youp van ‘t Hek waarin hij varkenshouders dierenhitlers had genoemd: “Zelf eet ik op een enkel plakje rauwe ham na, nooit varkensvlees…volgens mij zijn er gewoon grenzen. Dierenhitlers sponsor je niet“. Vanuit de belangenorganisatie werd bij monde van de sector-communicatiemedewerker, Caroline van der Plas, al direct na plaatsing van de column via Twitter bezwaar aangetekend. Ze schreef:
Caroline vander Plas, @lientje1967. 11:18am · 5 Aug 2017; 24 Replies 63 Retweets 39 Likes
@youp vergelijkt NL boeren hier even met Hitler. En dat mag van @nrc. ?Er zit minder gif in 100 miljoen eieren dan in zijn pen. #boycotyoup
[Opmerking: Of er toen al fipronil gebruikt werd tegen bloedluis weet ik niet, maar als dat zo was zou dat de tweet in een ander daglicht stellen, i.e. onwaar kunnen maken.]
Onlangs werd in het NRC ook de (meer formele) reactie geplaatst van Ingrid Jansen, voorzitter van de NVV, de (ietwat activistische) Nederlandse Vereniging voor Varkenshouders. Daarin werd gesteld:
“Youp zal misschien vinden dat varkenshouders precies dát doen wat Hitler ook deed. Dat mag hij vinden, ook al nemen wij daar scherp afstand van. Maar iets vinden en ronduit boeren ‘dierenhitlers’ noemen, is een groot verschil.
Varkenshouders door de modder sleuren, daar kunnen wij inmiddels wel tegen. Dat gebeurt in de media dagelijks. Kritiek, hoe hard en scherp ook, zijn wij aan gewend en nemen wij serieus. Maar onze boeren met Hitler vergelijken, daar zullen wij nooit aan wennen, laat staan accepteren.” [Einde citaat]
Omdat ik een zekere allergie heb ontwikkeld voor het opleggen van spreekverboden en mij niet duidelijk was wat dan precies het ‘groot verschil’ is tussen ‘vinden’ en ‘noemen’, stelde ik daarover een vraag op Twitter. Hieronder kunt u de gedachtewisseling lezen die daaruit voortkwam. Ik maak mij namelijke zorgen over de manier waarop er moreel geargumenteerd wordt en wat dat mogelijk betekent voor (ondergraving van) onze democratie.
One may hold farmers behave exactly like Hitler, but can't call them animal-Hitlers???? @IngridJansen4 @lientje1967 https://t.co/M4W1n6gOss
— Marc Bracke (@MarcBracke) August 12, 2017
I’m sorry. I just don’t understand the point. Are you opposing freedom of speech, for example?
Niet overdrijven Marc. POV spreekt Youp aan op fatsoensnormen. POV heeft alle recht om op te komen voor onze varkenshouders. Plicht zelfs
Natuurlijk mag/moet je opkomen voor jullie varkenshouders, maar daarbij hoort m.i. een valide argumentatie, en die snap ik niet. Sorry.
Waarom mag Youp vinden dat varkenshouders zich precies gedragen als Hitler, maar het niet zeggen? Is het grote verschil niet vrijh v expr?
Vind jij dat we alles maar mogen zeggen Marc?
Nee. Ik vind dat je niet mag zeggen wat je niet meent. Maar als je iets werkelijk meent, moet je het kunnen zeggen & willen toelichten.
Kun en wil je dat? PS Los vd vraag of de vergelijking met Hitler opgaat, want dat was gepostuleerd.
Dus Wilders mag ook alles zeggen? Trump? Jean Marie Le Pen? Breivik? Zolang ze het maar menen. En deze 10 [top 10 famous racists] ook? toptenz.net/top-10-famous-…
Wilders, Trump & Le Pen lichten hun standpunten, voor zover ik weet, niet/nauwelijks toe. Breivik wil dat wel, maar handelde immoreel.
Maar mag ik nu voor de derde keer vragen om een toelichting voor jullie stelling? Zonder toelichting had je het m.i. niet mogen zeggen.
Nee. Jij zegt dat iedereen alles mag zeggen zolang ze het maar menen. Nu wel even bij je standpunt blijven Marc. Geen mitsen en maren.
Wil je eerst nog ‘n keer lezen wat ik schreef [nl: Nee. Ik vind dat je niet mag zeggen wat je niet meent. Maar als je iets werkelijk meent, moet je het kunnen zeggen & willen toelichten.] & svp mijn vraag beantwoorden? Anders wens ik je een hele fijne avond. twitter.com/marcbracke/sta…
Dat heb ik gedaan volgens mij. En jij ook een fijne avond.
Dat klopt, maar dat had ik nog niet gezien toen ik dit twitterde….
Wij vinden dat je niet alles kan zeggen. Denken is 1. Zeggen is 2. Met zeggen geef je vrijbrief aan anderen voor haat en geweld.
Niet voor het eerst dat we dit naar voren brengen overigens. nrc.nl/nieuws/2016/05…
Aanzetten tot haat en geweld keur ik af, tenzij het moreel legitiem is, & om dat vast te kunnen stellen is vrijheid van meningsuiting nodig.
Wie bepaalt dan wat moreel legitiem is? Jij? Ik? Elk willekeurige persoon? Dat vind ik heel gevaarlijke uitspraak. Zeker voor wetenschapper
Mocht iemand in de 2e wereldoorlog van jou niet aanzetten tot haat en geweld tegen de Nazi’s?
Ik heb niet geleefd in WOII. Ik kan daar niet over oordelen nu. Ik beperk mij tot anno nu.
Dat is een kwalitatief slecht argument.
So be it. Dat is wat ik vind. Shoot me. (Niet echt dan hè) ?
Kan je zelfs geen enkel onrecht bedenken dat haatzaaien rechtvaardigt?
Ik begrijp nu dat je vindt dat mensen boeren mogen haten, maar anderen niet mogen overhalen dat ook te doen met een verwijzing naar Hitler.
Wat moreel legitiem is moeten we samen bepalen op basis van een eerlijke en open dialoog en valide argumenten-> vrijh v meningsuiting nodig.
Dat kan niet samen. De een schreeuwt namelijk altijd harder dan de ander. Daarom moeten we grenzen stellen aan wat wel en niet kan.
Het hoort niet te gaan om de decibellen, maar om de kwaliteit van de argumenten.
Iedereen mag haat voelen voor wie dan ook. Het openlijk zeggen, zet anderen aan tot agressie. Daar ligt voor mij de grens
Vind je dan dat je zelf ‘n spreekverbod hoort te krijgen omdat/als je hebt aangezet tot haat in je recente column? nvv.nl/columns-caroli…
Ik constateer feiten. Nergens zet ik aan tot haat. Iedereen die dat wel vindt, heeft het recht naar de rechter te stappen.
Ik ken ook wetenschappers die spreekverboden kregen omdat illegitieme belangen van veehouders beschermd moesten worden. Wil de NVV dat ook?
Ga ermee stoppen Marc. Je draaft nu door. Heb mn best gedaan al je vragen te beantwoorden. Ik heb ook leven buiten #twitter Fijne avond.
Ik sluit ook af. Dank voor je reacties & een fijne avond
Einde van de gedachtewisseling met Caroline van der Plas. Een paar anderen reageerden ook nog, als volgt:
En akkerbouwers zijn zeker Hideki Tojo omdat ze onschuldige planten oogsten.
Mag iemand die mening hebben van jou & zo ja mag hij/zij het dan niet zeggen? Waarom het eerste wel & ‘t tweede niet. Daar gaat ‘t hier over
–
Remember de vader van Theo van Gogh. “Theo, je mag het wel zeggen, maar je hoeft ‘t niet te zeggen” #BucklerlulYOUP
Beste Wiel, wil je hiermee nu suggereren dat wij ons dienen te voegen naar de mores van onze gelovige migranten vwb vrijheid van expressie?
Of is dit een regelrecht dreigement aan mijn adres omdat ik een vraag heb gesteld???
Lezen kun je niet en ik heb t niet kver migranten. Veel plezier, ik ben weg.
Wil je mij uit dit lijntje halen Marc? Dank u.
–
De verwijzing betreft deze (hierboven reeds vermelde) tweet:
Vind je dan dat je zelf ‘n spreekverbod hoort te krijgen omdat/als je hebt aangezet tot haat in je recente column? nvv.nl/columns-caroli…
FYI Het gaat hier om een m.i. logische consequentie van een door Caroline ingenomen stelling. Is dat reden om dubieus geacht te worden?
Ja. Want die door u geuite ‘consequentie’ is wellicht logisch voor u, maar niet voor een ander.
Als je het niet snapt kunt je beter gewoon een vraag stellen. Nu neigt ‘t eerder naar smaad/laster. Alweer, helaas. twitter.com/marcbracke/sta…
Fraai zo’n publieke beschuldiging vanuit een anoniem account, terwijl je nb weet dat de beschuldiging vals is.
Ik heb het hier al eens eerder aan de orde gesteld. De rebellerende dierenactivisten van toen, hebben zich nu geworteld in de politiek, de overheid, de media, de wetenschap, het onderwijs en de rechtspraak. Op dit moment is er op intellectueel niveau een felle lobby gaande tegen de Nederlandse veehouders.
De column eindigt weliswaar met een oproep aan boeren om het eerlijke verhaal te blijven vertellen, maar dat laat de (emotionele) impact van het bovenstaande onverlet. De aankondiging van de column is tamelijk breed gedeeld en geliked op Twitter.
Vuur in slachterijen is gedoofd, maar het vuur van de activist brandt harder dan ooit. Nieuwe column, hier te lezen: nvv.nl/columns-caroli…
Hieruit blijkt m.i. dat haar volgers lijken te smullen van een dergelijk verhaal waarin in feite ieder die zich openlijk zorgen maakt om het milieu, dierenwelzijn of de volksgezondheid in principe verdacht is van een dierterroristische achtergrond. De situatie in Turkije indachtig kan dat gemakkelijk opgevat worden als haatzaaien, danwel smaad/laster. Vandaar ook mijn vraag aan Caroline of zij vindt dat ze zelf een spreekverbod behoort te krijgen als het zo zou zijn. Of het klopt? We zullen het (misschien) zien.
Postscript
Artikel 137 uit het Wetboek van Strafrecht stelt het aanzetten tot haat, discriminatie of geweld strafbaar. Haatzaaien wordt omschreven als het veroorzaken van onlustgevoelens van de ene menigte tegen de ander. … Het probleem is juist dat die oproep tot geweld zodanig wordt verhuld en gecamoufleerd. (Gerard Spong in VK).
Smaad is de aantasting van de eer, goede naam of het aanzien van iemand anders. In Nederland is smaad een specifieke vorm van belediging die in een bepaalde vorm en met een bepaald doel gepleegd wordt. Smaad gepleegd door het verspreiden van een geschrift of afbeelding wordt in Nederland smaadschrift genoemd. Daar is de laster ook een specifieke vorm van smaad, waarbij de dader weet dat zijn beschuldiging niet waar is.